Vervolg Beiing Great Wall (Chinese Muur) - Reisverslag uit Yangshuo, China van Andy en Martin Metselaar - WaarBenJij.nu Vervolg Beiing Great Wall (Chinese Muur) - Reisverslag uit Yangshuo, China van Andy en Martin Metselaar - WaarBenJij.nu

Vervolg Beiing Great Wall (Chinese Muur)

Door: Andy

Blijf op de hoogte en volg Andy en Martin

24 Juli 2013 | China, Yangshuo

Altijd leuk om te zien en natuurlijk wil ieder dat je wat komt kopen. Zoals Martin een overhemd moest passen. Mouwen wat aan de korte kant, maar ach wat geeft het kun je altijd nog oprollen.

Daarna de Metro weer gepakt en naar de Avondmarkt waar je natuurlijk levende beestjes kunt eten.
Lekker grote stokken met fijne kipsate gegeten en wat zien we op stokjes geregen staan.
Getverde getver en ook zielig, schorpioenen, sprinkhanen, meelwormen, kikkers, zeepaardjes en nog wat dikke insecten.
Waarom zielig omdat de schorpioenen en zeepaardjes en kikker levend aan de stokjes zaten.
Bizar toch.
De markt bevatte verder ook lekker gesuikerd fruit zoals druiven, banaan, appel, mango, papaya en allerlei winkels en winkeltjes met walnoten, cake, dumpling.
Dumpling is net zoiets als dumsim.
Erg lekker allemaal, behalve de beestjes dan.
Oja er werd ook home made yoghurt gemaakt waar dan ook weer een soort van koekjes van werden gemaakt en rijst cake met maplesiroop en verse dadel er in. Errug lekkerrrr.
Na het Avondmarkten bij Duck restaurant lekker gegeten en daar uiteindelijk de eerste fles witte droge wijn, jawel goed gehoord witte droge wijn saampjes opgedronken. Gewoon lekker even na zo’n Jettie.

Donderdag 11 juli 2013

Vannacht lekker geslapen en vanmorgen vroeg opgestaan.
Om 8.15 uur worden we opgehaald en richting Great Wall (Chinese Muur) naar het Jinshanling gedeelte. Je kunt nl op verschillende plekken de Chinese Muur op.
55 km van Beiing kun je ook al de muur op maar dat is heel toeristisch.
Wij moesten 170 km rijden met onze lieve gids. Een jonge vrouw van ongeveer 21 jaar oud.
Op school werd ze Early Girl genoemd, omdat ze een vroege leerling was.
Ze vertelde ook dat ze enigkind is en dat haar ouders niet meer mochten.
Dat is de regel in China. Ben je enig kind en je vriend of vriendin ook dan mag je 2 kinderen, anders niet.
In China is het ook zo dat als je 15 dagen per maand werkt dan verdien je ongeveer 4000 Yuan (ongeveer € 520,=).
Het meisje vertelde ook zo nu en dan wat over de omgeving en uiteindelijk bij de muur aangekomen, kwamen er een oude dame en een wat jongere op ons af om te proberen wat te verkopen.

Oke 1 ding hebben we al geleerd zeg nooit Maybe Later want dat werkt niet.

Met de kabelbaan zijn we naar boven gegaan naar het Jinshanling deel en hebben het linker deel genomen om te wandelen.
Tot onze verbazing zagen we tegen de heuvel 2 vrouwen omhoog lopen en naar ons zwaaien.
Wij terug zwaaien natuurlijk. Nee nee nee zijn het die oude en de wat jongere vrouw en geloof het of niet, zo snel als die konden lopen. Toen wij met de kabelbaan aankwamen zaten zij er al.

De hele tijd hebben wij ze achter ons aangehad. Waar wij gingen, gingen zij.
Negeren had geen zin, voordat wij een trap op waren, stonden zij er al.
Maar goed we hebben de sfeer van de muur geproefd, de geweldige mooie omgeving mogen aanschouwen en de zee van stilte mogen horen. Zelfs de 1 keer 98 en 1 keer 102 treden beklommen.
Onvoorstelbaar indrukwekkend als je daar bent en zo bijzonder hoe dat gebouwd is en hoe het nu hersteld wordt.
De Great Wall, fantastisch fenomeen, dit moet je gezien hebben, er op gestaan hebben, ervaren hebben.

Op de terugweg liepen we via een pad naast de muur. Vraag ik onze lieve gids (naar een boom wijzend) wat het voor een boom is, vraagt zij het aan de oude dame, die natuurlijk met de jongere dame weer mee terug liep, in het Chinees wat voor boom het is.
Nee begint ze een heel verhaal van hoe vroeger blahblahblahblahblah, interessant natuurlijk en de gids en wij moesten erg lachen dat het echt een story was.
Zij vertaalde het in het kort voor ons.
Het komt er op neer dat vroeger in oorlogstijd de mensen onder de boom (men) zich konden verschuilen en het gekleurde blad was eetbaar. Zo konden de mensen zichzelf in leven houden.

Affijn er werd ook nog aan het pad gewerkt en zaten de werklui lekker te lunchen terwijl wij langs liepen.
Aan het eind van het pad kregen we de spulletjes van de oude en de jongere vrouw onders weer onder ons neus gedrukt.
Een boek over de Chinese Muur en een t-shirt. Het was even goed afdingen, maar uiteindelijk gingen ze mokkend akkoord met ons bedrag.
Héhé eindelijk alleen met Early Girl en liepen we naar een restaurant alwaar we een heerlijke lunch met lieve gids en de chauffeur verorberden.
Gezellig met z’n vieren wat ongewoon is, omdat zij altijd apart van de gasten eten.
Nou Martin en ik wilden dat niet, samen uit samen thuis toch!!!!!

Hopelijk lukt het ons nu wel om de rest van dit verslag te plaatsen.
Foto’s lukt nog steeds niet .
Maar goed we doen ons best lieve allemaal.

• 24 Juli 2013 - 18:37

Grace:

Zo dat levende eten op een stokje. Zou dat de inspiratiebron zijn geweest voor al die extreme tv programma's? Ik ga ook vanavond uit eten, maar dat is vast niet zo exotisch!
    Heel veel plezier nog.

Dikke knuff
    Grace

• 25 Juli 2013 - 12:36

Jeanne:

Andere landen andere gewoontes ! Levende beestje....... dat is wel heel bijzonder. Jullie gaan het niet proberen ??? Veel eiwitten is gezond hoor.
    Nog een fijne reis !!
    XXX Jeanne