Trip To India deel 2 - Reisverslag uit Delhi, India van Andy en Martin Metselaar - WaarBenJij.nu Trip To India deel 2 - Reisverslag uit Delhi, India van Andy en Martin Metselaar - WaarBenJij.nu

Trip To India deel 2

Door: Andy

Blijf op de hoogte en volg Andy en Martin

26 Juli 2011 | India, Delhi

Deel 2 Trip To India
Vrijdag 15 juli 2011
Na een goede nachtrust, maar wel een warme nacht, een goed ontbijt en lekker fruit erbij, gaan we rond 11.15 uur met Joshi onze guide lekker toeren.
Naar Raj Ghat geweest, een monument van Mahatma Gandhi, schoenen moesten wel uit, maar dat heb je er wel voor over en hoort tenslotte bij de cultuur.
Hier werd Gandhi op 31 januari 1948 gecremeerd.
Het is een mooie omgeving met een rustgevende uitstraling. Op blote voeten lekker rondgelopen.
Mooi om te zien dat hier het groen om je heen zo mooi wordt bijgehouden door mensen die dat nog met de hand doen en dat allemaal op de hurken.
Tegenover het monument is het Gandhi Museum.
Na wat rondgelopen te hebben zijn we terug gegaan naar Joshi, die netjes altijd bij zijn auto blijft wachten op ons.
Joshi heeft een vrouw en een dochtertje van 2 jaar.
We rijden naar Jama Masjid Moskee, de grootste moskee in oud Delhi.
Met de auto kun je er niet zo makkelijk komen en nemen we met z’n drietjes een riksja.
De oude man van de riksja is superslank, bijna breekbaar en trapt zich helemaal uit zijn fatsoen, maar wat een kracht in die benen zeg. De man is erg vriendelijk.
Onderweg naar de tempel valt er bij ons al een behoorlijke stilte als we op het straatdeel van de tempel aankomen. De weg van de tempel is vol met mensen, maar niet zomaar mensen.
Mensen van vlees en bloed net als ons, maar dan velen in armoede gehuld.
Helaas kunnen we niet naar binnen, omdat de mensen in gebed zijn.
Wel jammer, maar ook niet zo heel erg, omdat buiten de tempel nog van alles te zien is.
Veel daklozen, verschrikkelijk zielige hoopjes mens, hetzij klein hetzij groot.
Mijn hart breekt als een jongen van een jaar of 14/15 op mijn arm tikt en me met van die prachtige lichtbruine ogen aankijkt en wat geld probeert bij elkaar te krijgen voor eten, maar Joshi let op ons, omdat als je deze jongen wat zou geven er een horde op je af komt.
Jezus jongens kom op dit is zo erg dat je je eigen leven zo waardeert of liever gezegd nog meer gaat waarderen. Wij hebben het zo slecht nog niet.
We zijn net koud afgelopen woensdag aangekomen en dit grijpt ons zo aan. De vakantie is nog niet eens om, maar nog maar net begonnen.
Hoe hard kan het leven vaak zijn. Joshi let in ieder geval goed op ons met al zijn bescheidenheid.
Links en rechts voor de ingang van de tempel zie je nog vele kraampjes en bij velen wil je echt niet iets eetbaars kopen, gezien de vele vliegen die op de etenswaar zitten.
Martin en ik zijn er stil van. Met een bezwaard hart gaan we terug naar de Riksja en kun je zien dat ook Joshi moeite heeft met de armen. We kopen wat water en gaan met de Riksja terug naar de plaats waar de auto staat. De oude man geven we 100 roepie en de man slaat om als een blad van een boom, want hij wil 200 roepie. Helaas was dat niet de afspraak, omdat hij voor de rit 100 had gevraagd. Gelukkig hebben we onze bescheiden Joshi bij ons en die zorgt er voor dat de man gewoon de 100 roepie accepteert.
Jongens 100 roepie is niks voor ons, maar hier is dat echt heel veel. We hebben het dus over € 1,59.
De man loopt dus boos weg, maar Joshi verteld ons dat er ook toeristen zijn die dan heel veel geld geven en die verpesten het wel voor hun levensstijl.
Voordat we de auto instappen kijken we nog even bij een slangenbezweerder. Twee cobra’s komen uit zijn mandje en de man vraagt of we op de foto met hem en zijn slangen willen.
Natuurlijk hartstikke “leuk” en ik naast de man op mijn hurken, Martin fototoestel in de aanslag en wat doet de man, hij trekt het kleedje met het slangenmandje nog een stukje dichter bij mij en 1 van de cobra’s draait direct zijn kopje naar mij. Nou volgens de man doen ze niks, maar het was net of de slang met zijn oogjes mij aankeek. Martin toch maar foto nemen en de man wat roepies gegeven en hoepla snel weg wezen en de auto in om richting Red Fort te gaan, Red Fort is gebouwd door de 5de Mughal Emperor Shah Jahan in 1648.
Het fort is prachtig om te zien, zowel van buiten als binnen.
Na wat rondgelopen en gekeken te hebben gaan we richting Laxmi Temple ofwel Birla Temple (Shri Laxmi Narayan Temple. Deze tempel is gebouwd in de 20ste eeuw door Raja Baldev Das Birla van de Birla familie.
Deze tempel moet je gezien hebben.
Oja onderweg naar de tempel zijn we nog langs de aapjes geweest. Altijd leuk aapjes kijken.
Ook onderweg beleef je altijd de meest vreemde en spannende dingen.
Zoals nog altijd de rijstijl van de mensen hier. Joshi is een zeer goede rijder en heeft zijn ogen en oren overal, maar wennen zal het voorlopig niet, want de verkeersregels zoals ze bij ons zijn kennen ze hier niet. De zeebrapaden nog altijd geen functie hier, doorrijden lijkt nog altijd het motto te zijn.

Na een leuke en vermoeiende dag weet Joshi ons ook nog wel naar een restaurant te brengen.
Waarvan wij denken, waar zit dat dan, opent hij een deur en kom je gewoon in een mooi restaurant.
Ook het eten is er lekker.

Als we uit eindelijk bij ons hotel arriveren staat Joshi al te popelen om morgen weer met ons op pad te gaan en wij vinden het prima. Wij geven hem wat extra roepies en hij is ons erg dankbaar.

Zaterdag 16 juli 2011
De nachtrust was redelijk en het ontbijt goed.
Joshi staat alweer op ons te wachten en vandaag heeft hij zijn nette broek en overhemd aan.
Als eerste gaan we naar de Qutb Minar ongeveer 15 km ten zuiden van Delhi. De minaret is 72,5 mtr hoog en is de hoogste stenen toren in India. Rond de toren is nog een heel complex, maar daarover vertellen we later nog anders raak je niet uitgelezen.

Na wat water te hebben gedronken gaan we verder, door naar de Lotus Temple (Het huis van de aanbidding). Dit is een plaats voor gebed en meditatie en staat open voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, godsdienst, taal, nationaliteit of overtuiging.
We lopen richting de tempel en moeten ergens halverwege onze schoenen uit doen en stoppen die in een zak, welke we van de bewaking aangereikt hebben gekregen.
Dan lopen wij een trap op en moeten in rijen wachten tot je naar binnen kan.
het is allemaal goed geregeld zo en op deze manier heb je niet ineens heel veel mensen binnen.
Foto’s maken e/o filmen is niet toegestaan.
De Lotus Temple bestaat uit 9 punten, wat terug te vinden is in de temple zelf.
Om je heen zie je negen punten in de ramen, het plafond, de muren en ook de buitenkant van de tempel heeft overal zijn 9 punten.
Als we even gezeten en rondgekeken hebben gaan we weer naar buiten en staat er een vrouw die hoort dat wij uit Nederland komen en geeft ons een Nederlandse folder over de tempel en vraagt waar we wonen.
Als ze hoort dat we uit Den Haag komen vertelt ze dat haar ouders daar ook wonen.
Zijzelf sprak geen Nederlands, alleen Engels en woont al een aantal jaar in India.
Buiten de tempel is het ook heerlijk om even te lopen.

Oke lieve mensen Martin en Andy gaan even uit de lucht, maar tot snel.
Slaap lekker voor straks en dikke kus van onsies uit India.

• 26 Juli 2011 - 19:54

Sanne:

lieve andy en martin,
    wat leuk om jullie reisverhalen zo mee te maken, ik herken een hoop uit je verhaal.
    mijn ouders zijn in januari ook naar india geweest en hebben deze armoe ook gezien, erg aangrijpend!
    ik wens jullie een heerlijke tijd toe daar, geniet ervan!
    veel liefs van sanne

• 27 Juli 2011 - 05:40

Riek:

Lieve Andy en Martin,

Wat leuk om jullie verhalen weer te lezen, het is alsof ik erbij ben. Geniet van alle mooie dingen.
    Nog heel veel vakantieplezier.

groetjes van Riek

• 27 Juli 2011 - 05:52

De Vier:

Zo mooi verhaal weer. Wat is het daar genieten. Ok geniet ze dag dan dag xxx ons

• 27 Juli 2011 - 06:38

Therese & Wilco:

Wat klinkt het weer bijzonder daar. Lekker genieten. Zijn benieuwd naar de foto's vooral met slang!

liefs Therese & Wilco

• 27 Juli 2011 - 06:43

Wow, wat een verhaal weer! Triest om tegenover al die mooie tempels en cultuur zo'n hartverscheurende armoede te moeten zien.
    Heel veel plezier nog en we kijken uit naar jullie volgende verslag :D
    Liefs Tim en Marieke

• 27 Juli 2011 - 12:09

Coby:

Jeetje Andy en Martin jullie hebben al een hoop gezien, en dat in zo'n korte tijd. Ooooo An vond je het niet griezig zo dicht bij die cobra's, ik vind je wel stoer hoor An je doet het toch maar even. Nou geniet saampjes lekker van de rest van jullie vakantie, we kijken al uit naar jullie volgende belevenis. Tot gauw groetjes en xxx van ons allemaal doeidoeidoeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 29 Juli 2011 - 20:09

Ans:

Bijzonder om daar te zijn, geniet....liefs van ons

Verslag uit: India, Delhi

Trip to India

Lieve allemaal,

Nog even en dan hebben we onze weekend dansvoorstellingen van "Dances All Over The World".
Er wordt door iedereen nog hard gewerkt aan alle dansen en de kleding, maar het uiteindelijke resultaat zal fantstisch zijn.
Na onze voorstellingen zijn we nog precies 1 week open dan hebben we vakantie. Wat dan ook wel nodig is na maanden van trainen en werken voor allen.
Maar het blijft geweldig om te doen en
ons motto is dan ook "Blijven Lachen en Dance With a Smile".

Martin en ik(Andy) hebben besloten om toch maar weer eens wat verder weg te reizen.
Deze reis zal gaan naar India. Te starten in Delhi.
We vertrekken woensdag 13 juli en komen woensdag 3 augustus weer thuis.
Deze keer blijven we 3 weken weg.
Lang genoeg om mooie dingen te zien en te beleven en spannend natuurlijk.
Zondag 21 augustus vertrekken we naar Londen voor 4 dagen danstraining/
workshops in The Royal Ballet School.
Zeer spannend.
Tussendoor gaan we verder met ons appartement. Woonkamer en slaapkamer krijgen een beurt. En als er genoeg tijd is Martins kamertje.
Ach altijd leuk om bezig te zijn.
Maar eerst eens de dansvoorstellingen afronden. Heerlijk weer iedereen op het toneel te zien stralen.
Kanjers dat zijn het van klein tot groot.
Oja voordat ik het vergeet, Martin gaat dit jaar in november met zijn zoons Marc en Tim de Marathon New York lopen. Echt cool dat ze dit gaan doen.

En nog een leuk nieuwtje, wij hebben een kleinzoon erbij, geboren 28 april jl., genaamd Jesper, broertje van Kira (5 jaar).
Nou we gaan stoppen. Hopelijk geniet iedereen weer mee van ons.

Tot snel mails.

Liefs en dikke kus van Swinging Andy and Running Martin