Vervolg Niah Caves in Miri. - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Andy en Martin Metselaar - WaarBenJij.nu Vervolg Niah Caves in Miri. - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Andy en Martin Metselaar - WaarBenJij.nu

Vervolg Niah Caves in Miri.

Door: Andy

Blijf op de hoogte en volg Andy en Martin

05 Augustus 2008 | Hong Kong, Hong Kong

Maandag 4 augustus 2008

Vervolg woensdag 23 juli.

Na een poos in het donker gelopen te hebben, met alleen een zaklantaarn om nog iets te kunnen zien van al die gezellige beestjes, komen we weer in een lichter deel. Hier en daar is het behoorlijk glad vanwege de druppels die van boven komen.
Denk je natuurlijk, van boven????
Ja ook in de grot komt het regenwater door gaten (groot e/o klein) naar binnen.
Dat maakt het nog eens extra spannend, omdat je niet graag onderuit wilt gaan om de schorpioentjes te begroeten.
Het is werkelijk adembenemend mooi, zo onwerkelijk.
Wat werklui zijn bezig met het ruimen van de vogelpoep. Je ruikt het ook overal om je heen.
Het gekke is dat het niet eens zo erg stinkt.
Op sommige stukken ruikt het zelfs aangenaam, alsof er eten gekookt wordt.
Er zijn ook stukken waar het meer naar amoniak ruikt.
Maar goed, het gaat om de vogelnestjes, die heerlijke eetbare vogelnestjes.
Als we dan eindelijk in de painting cave zijn, is een stuk ervan afgezet met een hek.
Op de muren van de cave zie je bruine schilderingen en een stuk verder op liggen wat stukken hout, waarvan wij dachten dat het een boot was en dat hier wel hele kleine mensen moeten hebben gewoond.
Nee, het bleek dus een doodskist te zijn, voor kinderen.
Beetje eng allemaal, maar zo was het leven toen.
Blijkbaar werden de mensen niet zo oud.
Vandaar dat je ook in het begin van de Niah Caves het afgezette stuk had, waar men ook nog bezig is met de archeologische vondsten.
In het museum (aan het begin van de jungle), zie je dan ook een hoofd van de oorspronkelijke bewoners uit de grot.
Tja er is zoveel te vertellen over deze zo bijzondere omgeving.
Neem nou de wandelende tak die we op de terugweg tegen kwamen.
Zit dat beestje (12 cm) op z’n gemak op de rand van een houten balk naar een voorbijgaand rupsje te kijken.
Echt zo grappig om te zien, hoe dat kopje met die twee ronde oogjes erop zich omdraait.
Een wandelende tak is niet zo eng gelukkig en doet geen vlieg kwaad.
De spinnenwebben zijn ook prachtig om te zien, vooral hoe ze gemaakt worden.
Dan heb je ook nog een boom met hele bijzondere bladeren.
John: Kijk eens goed naar de bladeren van deze boom en verte me wat je ziet.
Wij: Ze zijn gescheurd, alsof er aan gevreten is door rupsen of een ander insect.
John: Kijk nog eens goed.
Wij: Ze zijn allemaal hetzelfde van vorm, dus zijn ze niet aangevreten, maar hoort het gewoon zo.
John: Als je goed kijkt zie je dat ze op vissen staarten lijken en op vinnen.
Wij: Krijg nou niks, dat is ook zo. Jeetje dat we dat nou niet gezien hebben.

Ja die John weet zoveel dat je bijna zou zeggen laten we eens gezellig een weekje of twee in de jungle verblijven.
Je hebt er alles, eten, drinken, natuurlijk toilet, frisse lucht, water om je te wassen, genoeg grote bladeren om kleding van te maken en genoeg hout voor het bouwen van een hut.
Voor het vastzetten van het geraamte van de hut heb je een bepaald blad dat je in repen kunt scheuren.
Met die repen zet je het geraamte vast, het werkt als touw.
Een dak kun je van bladeren maken.
Jeetje dat kan wat worden, een villa in de jungle. Luxer kan niet.

In de Caves heb je ook een deel dat Kira heet.
Grappig als je dan je eigen namen tegenkomt op bepaalde plaatsen.
Eerst in Kuching, Tim’s Steakhouse.
Martin stond ergens in Miri en mijn naam kom je ook nog al eens tegen.
Jajaja, de familie wordt nog eens beroemd zo.
Let maar op de volgende verhalen.

Aan het einde van de dag hebben we ook nog een heerlijke late lunch genuttigd.
Daarna zijn we moe, maar voldaan terug gebracht naar ons hotel Marriott.
Lekker even opgeknapt en aan het strandje bij het zwembad met een drankje en een hapje erbij naar de zonsondergang gekeken.

• 05 Augustus 2008 - 06:50

Tim En Marieke:

Nou jullie hebben de jungle overleefd! Mooie foto's! We zijn benieuwd naar het vervolg op dit avontuur.
    Bij ons gaat alles z'n gangetje... Jullie huis staat er nog en de plantjes zijn nog in leven ;)
    Hoe laat verwachten jullie vrijdag aan te komen op Schiphol?
    Liefs Tim en Marieke

• 05 Augustus 2008 - 12:15

Papa En Mama :

Hey Tim en Marieke,
    Jajaja het blijft mooi allemaal.
    Zo meteen gaat de volgende mail erdoor met de andere foto's.
    Ik dacht dat we vrijdag half negen in de avond aankomen op Schiphol, maar dat kijken we even na en laten het jullie wel weten.

Kuskus vanuit Hong Kong van The Parents

• 05 Augustus 2008 - 14:31

Barbara:

klinkt allemaal helemaal goed, en de jungle lijkt me ook heel leuk maar wat gaat het snel voorbij, vrijdag komen jullie alweer thuis pfff nog veel plezier en geniet er van xxx

• 05 Augustus 2008 - 15:17

Debbie:

Wat een mooie foto's! En opnieuw heerlijk om te lezen hoe jullie genieten!
    Liefs, Debbie

• 05 Augustus 2008 - 18:35

Har En Ans:

Super spannend om zo door de jungle te dwalen en gelukkig samen met een gids.
    De foto's zijn geweldig mooi om te zien en inderdaad die groene kleur in de cave is heel apart.....hahahahahah verklaar eens waar die kleur vandaan komt...
    Geniet nog even en tot van het weekend...

xxxxxx van ons

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

Trip to India

Lieve allemaal,

Nog even en dan hebben we onze weekend dansvoorstellingen van "Dances All Over The World".
Er wordt door iedereen nog hard gewerkt aan alle dansen en de kleding, maar het uiteindelijke resultaat zal fantstisch zijn.
Na onze voorstellingen zijn we nog precies 1 week open dan hebben we vakantie. Wat dan ook wel nodig is na maanden van trainen en werken voor allen.
Maar het blijft geweldig om te doen en
ons motto is dan ook "Blijven Lachen en Dance With a Smile".

Martin en ik(Andy) hebben besloten om toch maar weer eens wat verder weg te reizen.
Deze reis zal gaan naar India. Te starten in Delhi.
We vertrekken woensdag 13 juli en komen woensdag 3 augustus weer thuis.
Deze keer blijven we 3 weken weg.
Lang genoeg om mooie dingen te zien en te beleven en spannend natuurlijk.
Zondag 21 augustus vertrekken we naar Londen voor 4 dagen danstraining/
workshops in The Royal Ballet School.
Zeer spannend.
Tussendoor gaan we verder met ons appartement. Woonkamer en slaapkamer krijgen een beurt. En als er genoeg tijd is Martins kamertje.
Ach altijd leuk om bezig te zijn.
Maar eerst eens de dansvoorstellingen afronden. Heerlijk weer iedereen op het toneel te zien stralen.
Kanjers dat zijn het van klein tot groot.
Oja voordat ik het vergeet, Martin gaat dit jaar in november met zijn zoons Marc en Tim de Marathon New York lopen. Echt cool dat ze dit gaan doen.

En nog een leuk nieuwtje, wij hebben een kleinzoon erbij, geboren 28 april jl., genaamd Jesper, broertje van Kira (5 jaar).
Nou we gaan stoppen. Hopelijk geniet iedereen weer mee van ons.

Tot snel mails.

Liefs en dikke kus van Swinging Andy and Running Martin