Zomervakantie met de Metselaars - Reisverslag uit Venetië, Italië van Andy en Martin Metselaar - WaarBenJij.nu Zomervakantie met de Metselaars - Reisverslag uit Venetië, Italië van Andy en Martin Metselaar - WaarBenJij.nu

Zomervakantie met de Metselaars

Door: Andy

Blijf op de hoogte en volg Andy en Martin

04 Augustus 2010 | Italië, Venetië

Maandag 26 juli 2010
Vandaag van Cannes op ons gemak via Nice naar Menton gereden.
In Nice heerlijk wat rond gelopen in de stad en in de Mall La Fayette geweest.
Beetje op de boulevard gelopen en lekker tagliatella gegeten op terras Plage Blue Beach Nice.
Alwaar we ook een Colonel namen (lemon ice met vodka). En er zat behoorlijk wat vodka in.
Maar wel lekker!!!!!!
Veel Russen hier.
Nog een klein stukje en dan zijn we in Menton.
Onderweg zien we rechts van ons Monaco liggen, daar gaan we dan heen vanuit Menton.
In Menton zitten we in Hotel Princess & Richmond.
Een prachtig hotel. Vriendelijke mensen aan de receptie en er werkt zelfs een Nederlandse vrouw.
De kamer die we hebben geboekt kijkt uit op de bergen, maar we proberen er toch één met uitzicht op zee te krijgen. Het enige wat nog voor drie nachten over was, was een suite. De rest was allemaal 1 nacht. De suite is wel heel duur, maar Martin kennende probeert hij toch of we de suite krijgen voor een wat redelijker prijs.
De man aan de balie kijkt naar ons en geeft ons behoorlijk wat korting en Martin heeft het toch weer voor elkaar en ging er dus bijna € 100,= af. Nou wat wil een mens nog meer.
Wat nog meer???? Het is een prachtige suite met 2 televisies, 2 telefoons, overal stopcontacten een prachtige badkamer, een open inloopkast, bureau, goed bed, en met uitzicht op zee, perfect.
Ontbijt komt er alleen ongeveer € 11,= bij, maar voor die €11,= kun je het ook op je kamer laten brengen en wireless internet.

Spullen uitgepakt, installeren, opfrissen en genieten op de boulevard van heerlijk eten en van waar we de eerste maan opkomst hebben mogen ervaren.
Je zag hem zo van uit zee opkomen. Jongens dit moet je gezien hebben, schitterend gewoon.
Terug in het hotel op het balkon met een nawijntje genoten van al dat moois.
Van de maan en zijn/haar schitteringen in de zee konden we geen genoeg krijgen.

Dinsdag 27 juli 2010
Vandaag het ontbijt op de kamer laten brengen en op “ons” grote terras ontbeten.
De zons opgang is al net zo mooi om te zien. Die komt links van ons net boven een heuvel op rond een uur of half zeven.
Ach ach wat geweldig toch.
Heerlijk niks doen, lekker luieren en genieten van dit moment. Gezellig kletsen met elkaar over van alles en nog wat, daar heb je dan gewoon ineens alle tijd voor. Koffie op de kamer laten brengen en de hotelserveerster is aardig en brengt het helemaal naar het balkon.
Je voelt je bijna schuldig dat je even helemaal niks te doen hebt.
Wat een zaligheid.
Natuurlijk blijven de gedachten altijd bij het thuisfront en we missen de jongens, de meiden, onze kleindochter, onze ouders, familie.
Zo ver en toch dichtbij.
Het besef dat we het eigenlijk heel goed hebben en dat we dit mogen mee maken is om te koesteren en dat doen we ook.

Nadat we geluierd hebben zijn we naar Ventimiglia in Italië gereden.
Ongeveer een kilometer of tien van Menton vandaan.
De route erheen was al een uitje op zich. Prachtig gewoon.
In Ventimiglia hebben we heerlijk wat rondgelopen en kun je zien dat het iets rommeliger is dan Frankrijk.
Mooie is weer de bouw van de huizen (flats). Altijd weer verrassend.
Lekker aan het strand gezeten op een terrasje om een drankje te nuttigen.
Een groep oudere vrouwen zaten er gezellig met elkaar te kaarten en de monden stonden niet stil. Jemig wat kunnen die kwebbelen zeg. En snel dat het gaat.
Je ziet hier dat het families zijn die met en bij elkaar zijn.
Leuk om te zien hoe dat hier toe gaat.
De mensen zijn wel wat stugger. Vrouwen kunnen je soms zo aankijken of ze je op willen vreten.
Maar erg leuk om er midden in te zitten.
Als we nog een stukje hebben rond gelopen, rijden we weer terug naar Menton.
Daar zijn we voor de verandering gaan eten in het centrum deel bij een pizzeria.
De vrouw die er werkt kijkt nou niet bepaald vrolijk en komt ook vrij stug over.
Een oudere vrouw die naast de kassa zit, kijkt precies hetzelfde.
Martin en ik keken elkaar aan en kregen het idee dat ze niet iets wilden verdienen, omdat het even duurde voor de serveerster de benen bewoog om naar ons toe te komen.
Maakt niet uit wij zijn ondertussen wel wat gewend.
Ons motto is nog altijd BLIJVEN LACHEN!!!!!!!!!!!!!!
In ieder geval smaakte de pizza prima en de wijn ook en kunnen we ook deze dag afsluiten met een goed gevoel en nog even genieten op “ons” terras van de maan, de sterren en geluiden ver om ons heen.

Woensdag 28 juli 2010
Het ontbijt is vandaag weer boven gebracht en konden we weer genieten van al dat lekkers en het heerlijke weer en uitzicht.
Daarna relaxen en koffie erbij.
Beetje hangen, verslagje tikken, boekje lezen en natuurlijk gaat er geen één dag voorbij dat we niet met elkaar kwebbelen. Gezellig toch.
Op het gemak omkleden en dan op naar Monaco (Monte Carlo).
Klein stukje terug rijden en dan zijn we er.

Monaco is mooi om te zien met z’n historische achtergrond.
Er wordt gezegd dat Monaco afkomt van de naam Portus Monoeci, de oude poort van Hercules die in Mediterane legendes beschreven staat.
Maar Monaco zou eigenlijk de naam moeten hebben Haven of Calm, Land of the Sun en Garden of Happiness.
Het Vorstendom Monaco is opgedeeld in vier districten die de oudste community zijn van Monaco.
Het paleis is mooi om te zien, de binnenkant kun je voor een deel bekijken, maar dat hebben we niet gedaan. Bewaren we voor een andere keer, omdat er zoveel te bezichtigen is.
Musea, Aquarium, Theater.
Hier wordt ook de Monte Carlo autorally gehouden. Moet je voorstellen dat ze door de straten scheuren.
Het buiten zwembad (die de grote heeft van een Olympisch zwembad) bij de Albert 1 Dock (haven) is mooi om te zien.
Er is een golfclub, een stadion, in de theaters nieuwe balletten: “La Belle” en “Cinderella”.
Het Casino is ook prachtig om te zien en het kijken naar al die mooie auto’s die aan komen rijden is een spektakel.
Al die rijke mensen die je eruit ziet stappen of uit de dure hotels ziet komen.
Dit moet je gewoon zien en het is gewoon leuk om het te zien.
Al met al een mooie dag door het Paleis en haven deel van Monaco met al zijn luxe.

Genoeg, genoeg te doen hier, daar moet je de tijd voor nemen wil je dit allemaal bekijken.
Hier moeten we echt voor terug.

Terug in Menton heerlijk aan de boulevard gegeten en ons laatste avond hier nog genoten van alles om ons heen.

Donderdag 29 juli 2010

Laatste ontbijt in Menton, maar dat hebben we in het kleine restaurant gedaan.
Koffers pakken en uitchecken.
Bedankt Hotel Princess et Richmond voor dit prettige verblijf hier.
Onderweg naar La Spezia (ongeveer 4 uurtjes rijden) blijft het gebied om ons heen prachtig om te zien. Vele kleine dorpjes in de heuvels/bergen in vaak warme kleuren doemen op.
We stoppen in Varazze om wat te eten en te drinken en rijden dan verder.
In La Spezia is het even zoeken naar een hotel die voor drie nachten plek heeft, maar uiteindelijk kunnen we in My One Hotel terecht.
Dit hotel bestaat pas zeven jaar en ziet er netjes uit.
Onze kamer is ook netjes.
We zetten de koffers neer en knappen ons op om de stad in te gaan en even rond te kijken en wat te eten.
Morgen zien we dan wel verder, omdat we nu wel heel erg moe zijn en lekker gaan slapen.

Vrijdag 30 juli 2010
Vandaag naar Cinque Terre (Vijf Landen) geweest.
Eerst zijn we naar Lèvanto gereden en daar gestopt om wat te drinken en even te genieten van alles wat gaat komen.
Lèvanto is een leuke plek om neer te strijken als je een beetje wil zonnen en vanuit daar Cinque Terre af wil gaan.
De route gaat langs verrassende stadjes in verschillende kleuren en omgevingen.
Dit is niet echt met woorden te beschrijven, wat natuurlijk wel kan, maar je moet dit ervaren om te voelen hoe dat is.

De vijf plekken vanaf Lèvanto op volgorde zijn: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore.
Ze zijn allemaal verschillend en hebben allemaal hun eigen kleine haven.
De ene is gebouwd op de rotsen, de ander er meer tussen.
Tussen de plaatsen door kun je ook op vele plekken afslaan en kom je weer in nog kleinere plaatsjes terecht.

Monterosso al Mare is gebouwd in de baai. Vernazza ook en is weer groter.
Corniglia en Manarola zijn op de heuvels gebouwd.
Riomaggiore is tegen de heuvels gebouwd.

We kregen ook nog een gigantische regenbui over ons heen met grote hagelstenen.
Het onweerde en hadden we toch nog een nat pak gehaald.
Eénmaal weg die bui en de zon er weer droog je wel weer op.
Het kan ook wel behoorlijk stormen hier en daar, maar daar hebben wij gelukkig niets van gehad.

Welke plek mooier is, is persoonlijk, maar de kleuren van de stadjes (dorpjes), de omgevingen, alles om je heen is zo pittoresque.
En het ene uitzicht naar de stadjes toe is nog mooier dan de andere.
Terug richting La Spezia zijn we nog naar Porto Venere gegaan, waar een mooie haven is en een rij met gekleurde huizen.
Nogmaals dit moet je ervaren allemaal, maar vooral gezien hebben.

Eénmaal terug in La Spezia kunnen we niet naar ons hotel, omdat er een parade aan de gang is.
Dat wisten wij niet en aangezien er maar één weg is naar ons hotel (die dus ook afgesloten is) zijn we na een paar keer rondrijden en een Mcdonalds maaltijd (we moesten nog eten dus), maar gaan parkeren en hebben we de parade kunnen meemaken die tot ongeveer half 1 ’s-nachts duurde.
Op zich wel een leuke parade, maar hier en daar een beetje rommelig.
Het was een parade met verschillende sloepverenigingen van alle plaatsen (dorpjes) rond La Spezia.
Eénmaal afgelopen terug gereden naar de straat waar we door moesten, maar stond het hek er nog voor.
Blijven wachten dan maar om vervolgens na een poosje stilstaan nog een rondje te rijden en ja hoor eindelijk konden we door naar ons hotel.
Moe maar voldaan streken we neer op ons bed, toch nog een wijntje nemend en een flesje water.

Zaterdag 31 juli 2010
Vandaag naar Pisa geweest. Ongeveer 80 km rijden.
Beetje rond gelopen, rond gekeken en de Toren van Pisa in geweest.
Whhaaaaahh dit is echt heel raar.
Als je in de toren de trappen op gaat voel je ook dat je scheef gaat.
Het geeft je een heel apart gevoel in je lichaam en vooral je benen.
Als je boven bent sta je heel even toch te trillen, omdat je het gevoel hebt dat je naar de buitenkant wordt getrokken.
De toren is ook wat verzakt en is binnenin ergens met een bepaald constructie bevestigd, omdat hij een aantal jaren geleden dreigde om te vallen.
Per ongeveer 20 mensen mocht je maar naar boven en ook niet al te lang.
Er waren genoeg mensen om de boel te bewaken en op tijd de mensen door te laten lopen naar en van de top.
Het uitzicht is prachtig over Pisa heen.

De Pisa toren zelf bestaat van binnen veel uit marmer.
Zeker de trappen die helemaal uitgesleten zijn door het op en neer lopen van mensen.
Buitenkant van de toren was ook helemaal schoongemaakt.

Foto’s maken van de toren is kunst bij uitstek.
Je hebt de neiging ongemerkt je fototoestel zo te houden dat hij recht er op komt.
Maar uiteindelijk lukt het wel.
Op het plein rondom de toren mag je niet op het grasveld, er staan bordjes, maar wat doen de mensen, hopla over de hekjes stappen en toch doen.
Niet te geloven toch.
Als ze door de bewaking er af worden gehaald, doen ze het gewoon weer.

Nog een klein kerkje (kathedraal) in geweest. Deze staat op de kade van de rivier de Arno.
Deze rivier komt uit de bergen en gaat richting de Middelandse zee.

Weer in La Spezia lekker nog wat rondgelopen en op een pleintje niet zover van het hotel vandaan lekker gegeten en wederom onverwachts genoten van entertainment om ons heen.
De muziekbands en jongleurs, zangers/ressen speelden mooi op elkaar in en vanaf sommige daken en balkons was er ook entertainment.
Zelfs dansen vanaf een dak, hangend twee mensen (man en een vrouw) die langs de muur een mooie dans opvoeren.
Heel apart.

Zo genoten we ook deze laatste avond in La Spezia.

• 04 Augustus 2010 - 12:47

Riek:

Lieve Andy en Martin,

Wat een heerlijke, rustige, verwen- vakantie. Geniet er maar van, dan geniet ik mee met de verslagen.

veel plezier.
    liefs van Riek

• 05 Augustus 2010 - 19:59

Barbara:

je had schrijfster moeten worden,wat kan jij mooi schrijven.
    geniet lekker van je vakantie xxx bar

• 06 Augustus 2010 - 12:03

Ans:

Helemaal geweldig....toch ook nog de toren van pisa gezien....super. geniet van al het moois.

Xx ans

• 07 Augustus 2010 - 18:41

Marielle:

Geniet nog even lekker van al dit moois voor je het weet zit je weer in dat grauwe nederland.!!